The Reception of the artwork through Photography

Academic Research

Master’s Degree

MASTERS’S DEGREE | Ph.D. | ESSAYS

  • This dissertation aims to focus on analysing the documentation and diffusion process of artwork through photography, giving importance to a type of photographic register that can be rightfully considered an artistic approach without having a negative effect on its documental purpose. With this in mind, special attention will be given to analysing the properties of light, the control mechanisms that allow its adjustment on the photography equipment, and the use of auxiliary lighting in the exhibition area. After a brief historical contextualisation of the documental use of photography when it was first invented, an examination of the technical aspects of the act of photography, which constitute the theoretical substantiation of the proposed photographic approach, is conducted. Among other relevant issues to this assignment, the first section also discusses perception, the development of the methods of mechanical reproduction, the ways of seeing a work of art that, through photography, are not just representations of reality, as well as the framework, that provides a particular insight. Attention is also given to how light and shadow have been interpreted and exploited, particularly in the artistic field. As a practical supplement to this theoretical description, the second part of this dissertation consists of a photographic essay, where at least two images are presented: one which is as close as possible to what the observer sees in the exhibition area and another which consists in the interpretation of the artistic object through light modulation.

    Keywords: Photography, Work of Art’s Reception, Perception, Lighting, Light and Shadow.

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  • Esta dissertação centra-se na análise do processo de documentação e difusão da obra de arte por meio da fotografia, valorizando-se um tipo de registo fotográfico que, sem prejudicar a sua intenção documental, pode constituir por si mesmo uma abordagem artística. Nesse sentido, será dada atenção especial à análise das propriedades da luz, ao controlo dos mecanismos que permitem o seu ajustamento no equipamento fotográfico, bem como à utilização de iluminação auxiliar no espaço expositivo. Após um breve enquadramento histórico da utilização documental da fotografia nos primeiros tempos da sua invenção, procede-se ao exame dos aspectos técnicos do acto de fotografar que constituem a fundamentação teórica da abordagem fotográfica que propomos. Entre outras questões relevantes para este trabalho, discutem-se também nesta primeira parte a percepção, a evolução dos métodos de reprodução técnica, os modos de ver a obra de arte que, através da fotografia, não são apenas representações da realidade, bem como o enquadramento, que promove uma forma particular de olhar. Presta-se igualmente atenção ao modo como a luz e a sombra têm sido interpretadas e exploradas, em especial no domínio artístico. Como complemento prático deste percurso teórico, a segunda parte da dissertação constitui um ensaio fotográfico, no qual se propõem pelo menos duas imagens: uma tão próxima quanto possível do que o observador vê no espaço expositivo, e uma outra que é uma interpretação do objecto artístico realizada através da modelação de luz.

    Palavras-chave: fotografia, recepção da obra de arte, percepção, iluminação, luz e sombra.

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We present examples that illustrate some themes addressed during the research.
Apresentamos exemplos que ilustram alguns dos temas abordados durante a investigação.

STIMULUS SALIENCE THE FRAMEWORK

This ability to capture attention occurs when something is perceptually valued compared to other elements in the same visible space. It is usually done by comparison, and the greater the contrast between the objects, the more prominent the difference becomes. The objects' size, color, shape, and brightness can also influence this highlight.
We believe that when this salience of stimuli is associated with the points considered ideal in the two-dimensional plane, they become more visible to the image viewer.

Drawings: Pandora Complexa Project, by Júlio Dolbeth and Rui Vitorino dos Santos, part of the Cinema Quarteto exhibition, which was on show at the University of Coimbra's College of Arts between 23 September and 7 November 2016

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SALIÊNCIA DE ESTÍMULOS — O ENQUADRAMENTO

Esta capacidade de captar a atenção ocorre quando se valoriza algo perceptivamente, em confronto com outros elementos que se encontram no mesmo espaço visível. Por norma, realiza-se por comparação e, quanto maior for o contraste entre os objectos, mais saliente se torna a diferença. O tamanho, acor, a forma e a luminosidade dos objectos também podem influenciar este destaque.
Julgamos que quando esta saliência de estímulos se associa aos pontos considerados como ideais, no plano bidimensional, mais visíveis se tornam para o espectador da imagem.

Desenhos: Projecto Pandora Complexa, da autoria de Júlio Dolbeth e Rui Vitorino dos Santos, integrado na exposição Cinema Quarteto, que esteve patente no Colégio das Artes da Universidade de Coimbra, entre os dias 23 de Setembro e 7 de Novembro de 2016.

First study to the video (Off Space)
16:9, 3.15’’, loop, B&W, sound, variable dimensions of projection, ed. 1/1

Natural light
An example of natural light is through a window and skylight (zenital light).

Exhibition by Julie Mehretu, A Universal History of Everything and Nothing, at the Serralves Foundation Museum of Contemporary Art. (19.05.2017-03.09.2017).

Lighting units
(Flux, illuminance, luminance)

The luminous flux is the amount of radiant light that a focus of light emits in all directions and falls on a given area [...]
Museum de São Roque, Lisbon.

Combined light
An example of natural light is through a window and spotlights.

The Exhibition space (MNMC) is subject to natural and artificial light. This mixture of light (natural and artificial) can promote color changes in the work, depending on its greater or lesser exposure to one or other light source.

International color rendering (IRC)
(Flux, illuminance, luminance)

The number 954 indicates, through the first digit (9), the colour rendering index recommended for lighting art galleries.  […]

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